< Tillbaka till alla nyheter

Janne “Hella” Hellström byter spelplan.

May 25, 2023

Efter 15 år på Norrköpings Tryckeri har Janne “Hella” Hellström, tidigare fotbollsstjärna i IFK, beslutat sig för att ta det lite lugnare. Även om det är ett och ett halvt år kvar till pensionsåldern, tar han nu klivet till ett pensionärsliv med mer tid för familj, barnbarn och lantställe. Men också för att få mer tid att träna och fortsätta med sitt styrelseuppdrag inom Äldre IFK.

Vi träffas i TelloGruppens och Norrköpings Tryckeris nya fina lokaler på Fjärilsgatan, där även Norrköpings Bildekor finns sedan januari i år. Bildekor och storformatsproduktion ligger på bottenplan och kontoret en våning upp. Där sitter Hella tillsammans med sina kollegor, medan själva tryckeriproduktionen numera har samlats till TelloGruppen i Söderköping. 

Under åren har Hella byggt upp många nära kundrelationer och det blir en omställning att inte ha samma kontakt längre när han slutar den 31 maj. 

Sedan tre och ett halvt år tillbaka är Norrköpings Tryckeri en del av TelloGruppen. Tidigare när det fanns tryckpressar i Norrköping var Janne van att gå runt maskinerna dagligen. Nu är det lite annorlunda när allt traditionellt och digitalt tryck sker i Söderköping, men det hindrar inte att han har full koll på sina projekt.

Vad har varit det bästa med jobbet?

– Jag har ju byggt upp många bra relationer och haft en trevlig gemenskap med alla kunder och det gäller att stå nära och försöka hitta rätt hjälp för varje kund. Som säljare behöver man ha god kunskap om tryckeri, men en nära relation är nog viktigast. Det är väl där min styrka har legat att jag har lätt att ta folk och att lyssna. Det är det viktigaste egentligen. Och sedan är det ju att samordna projekten och inte lova för mycket.

– Sedan är det klart att det finns nackdelar. Tidspressen framför allt. Digitaliseringen har ju gjort att man som kund tänker att jobbet är klart så fort man har skickat sitt original. Men vi har ju ett jobb att göra både med trycket och efterbearbetningen, menar han.

Hur ser den bästa kunden ut?

– Den bästa kunden för mig är ju den som är bred och jobbar med flera av våra produkter. En kund som man har en tätare relation med. Då kan man också erbjuda den bästa hjälpen. Jag har ett antal sådana kunder i dag och jag vill tacka alla kunder för den här tiden! Jag vet att de kommer att tas väl om hand i företaget även fortsättningsvis. 

Nu ska Hella ta det lite lugnare. Förutom att stötta barnen och barnbarnen vill han hinna med lite mera träning. Framför allt gillar han att cykla och det blir några gånger i veckan. Helst vill han cykla utomhus men går det inte så blir det cykling på gym. 


– Vi på TelloGruppen säger stort tack till Hella som har varit en värdefull person i företaget. Nu önskar vi honom en skön tillvaro i ett lugnare tempo, säger Filip Ringqvist, vd på TelloGruppen.